24 فوریه 2023 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست علمی سالانه قلب و عروق همراه با کنگره جهانی کالج آمریکایی قلب و عروق ارائه شد، افرادی که از بی خوابی رنج می برند، در مقایسه با افرادی که در طول 9 سال پیگیری به طور متوسط این اختلال خواب را نداشتند، 69 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی بودند. علاوه بر این، هنگامی که مدت زمان خواب به عنوان معیاری عینی برای بی خوابی در نظر گرفته شد، محققان دریافتند افرادی که پنج ساعت یا کمتر در شب می خوابند، بیشترین خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند. احتمال حمله قلبی برای افراد مبتلا به دیابت و بی خوابی دو برابر بیشتر بود. کارشناسان توصیه کردند که اختلالات خواب در افراد ارزیابی و به عنوان یک عامل خطر قلبی عروقی در نظر گرفته شود.

محققان گفتند: بی خوابی شایع ترین اختلال خواب است، اما از بسیاری جهات دیگر فقط یک بیماری نیست، بلکه بیشتر یک انتخاب زندگی است. ما خواب را آنطور که باید در اولویت قرار نمی دهیم. مطالعه ی ما نشان داد که افراد مبتلا به بی خوابی بدون در نظر گرفتن سن بیشتر احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند و حملات قلبی بیشتر در زنان مبتلا به بی خوابی رخ می دهد.

محققان امیدوارند که مطالعه حاضر به جلب توجه به نقش اختلالات خواب در سلامت قلب کمک کند. بی خوابی ممکن است شامل مشکلات به خواب رفتن، بیدار ماندن در رختخواب یا کیفیت پایین خواب و مشکل در ادامه ی خواب باشد. با افزایش شیوع بی خوابی، تخمین زده می شود که این مشکل 10 تا 30 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد و زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که مطالعات بی ‌خوابی را با بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک مرتبط می‌ دانند، این تحلیل تا به امروز بزرگترین آنالیز در این زمینه است.

محققان گفتند: بر اساس داده‌های جمع ‌آوری‌ شده ی ما، بی‌ خوابی باید به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد حمله قلبی در نظر گرفته شود و ما باید کار بهتری برای آموزش مردم در مورد اینکه [عدم خواب خوب] می‌تواند خطرناک باشد، انجام دهیم.

برای این تجزیه و تحلیل، محققان یک مرور سیستماتیک از مطالعات منتشر شده انجام دادند و 1226 مطالعه را یافتند. از این میان، 9 مطالعه از ایالات متحده، بریتانیا، نروژ، آلمان، تایوان و چین برای گنجاندن در این متاآنالیز انتخاب شدند. در مجموع، داده‌های 1184256 بزرگسال (43 درصد از آنها زن) مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین سنی آنها 52 سال بود و 13 درصد (153881) از بی خوابی رنج می بردند که بر اساس کدهای تشخیصی ICD یا وجود هر یک از این علامت ها تعریف شد: مشکل به خواب رفتن، مشکل بیدار ماندن یا زود بیدار شدن و ناتوانی در بازگشت به خواب. افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب از متاآنالیز حذف شدند. اکثر بیماران (96%) سابقه قبلی حمله قلبی نداشتند. بررسی پس از 9 سال پیگیری نشان داد که حملات قلبی در 2406 نفر از افراد مبتلا به بی خوابی و 12398 نفر از افراد بدون بی خوابی، رخ داده است.

بر اساس داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده و پس از کنترل سایر عواملی که احتمال حمله قلبی را افزایش می ‌دهند؛ مانند سن، جنسیت، بیماری‌های همراه و سیگار کشیدن؛ بین بی‌ خوابی و حمله قلبی ارتباط آماری معنی ‌داری وجود داشت. این ارتباط بین بی‌ خوابی و حمله قلبی در تمام زیر گروه‌های بیماران، از جمله سنین جوان ‌تر و مسن ‌تر (65 < و >65)، مدت زمان پیگیری (بیشتر یا کمتر از پنج سال)، جنسیت مرد و زن، و بیماری‌های همراه(دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول) بطور قابل توجه باقی ماند.

محققان گفتند: جای تعجب نیست که افراد مبتلا به بی‌ خوابی که دارای فشار خون بالا، کلسترول یا دیابت بودند، نسبت به افرادی که به این بیماریها مبتلا نبودند اما دچار بی خوابی بودند، در معرض خطر حمله قلبی بیشتری قرار داشتند. احتمال حمله قلبی در افراد مبتلا به دیابت که همچنین دچار بی خوابی بودند، دو برابر بیشتر بود.

علاوه بر این، افرادی که 5 ساعت یا کمتر در شب می خوابیدند، 1.38 و 1.56 برابر بیشتر از افرادی که 6 و 7 تا 8 ساعت در شب می خوابیدند، در معرض خطر حمله قلبی قرار داشتند. محققان گفتند: هیچ تفاوتی در خطر حمله قلبی بین افرادی که 5 ساعت یا کمتر، و یا 9 ساعت یا بیشتر در شب می خوابیدند وجود نداشت، که از یافته های مطالعات قبلی حمایت می کند و نشان می دهد که خواب بسیار کم یا زیاد می تواند برای سلامت قلب افراد مضر باشد. محققان دریافتند خطر حمله قلبی برای بیمارانی که 6 ساعت می‌خوابیدند در مقایسه با افرادی که 9 ساعت می ‌خوابیدند، کمتر بود.

در تجزیه و تحلیل جداگانه ای، محققان به دنبال تعیین این موضوع بودند که آیا علائم بی خوابی فردی با خطر بالاتر حمله قلبی مرتبط است یا خیر. آنها دریافتند که اختلالات شروع و ادامه ی خواب - یعنی مشکل در به خواب رفتن یا ادامه دادن خواب - نیز با 13 درصد افزایش احتمال حمله قلبی در مقایسه با افراد بدون این علائم مرتبط است.

محققان گفتند: با این حال، خواب غیر ترمیم کننده[1] و اختلال عملکرد در طول روز، با حمله قلبی مرتبط نبودند، و این نشان می‌دهد کسانی که فقط از احساس کسلی در هنگام بیدار شدن بدون کم‌ خوابی شکایت دارند، در معرض خطر حملات قلبی نیستند.

بر اساس این یافته ها، محققان گفتند که مهم است که افراد خواب را در اولویت قرار دهند تا هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت در شب داشته باشند. آنها توصیه کردند که بهداشت خواب را رعایت کنید؛ اتاق را تاریک، ساکت و آرام نگه دارید، دمای اتقا را در سطح خنک نگهدارید و موبایل و تبلت خود را کنار بگذارید. کاری انجام دهید که آرام ‌بخش باشد و اگر تمام این موارد را امتحان کردید و هنوز نتوانستید بخوابید یا کمتر از پنج ساعت می ‌خوابید، با پزشک خود صحبت کنید.

این مطالعه دارای محدودیت ‌هایی بود، از جمله اینکه اکثر مطالعات ارزیابی ‌شده، کیفیت و رفتارهای خواب شرکت‌ کنندگان را بر اساس گزارش خود افراد با استفاده از پرسشنامه ‌ها جمع آوری کردند، اگرچه حملات قلبی توسط گزارش‌های پزشکی تأیید شدند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/02/230224135108.htm

 



[1] خواب غیر ترمیم کننده (NRS) به عنوان تجربه ذهنی تعریف می شود که خواب به اندازه کافی سبب طراوت و سرحالی فرد نشده است.